E-sport: Ett fenomen

E-sport är inte svårare än vad det låter som. Spelare från hela världen tränar konstant på att bli bäst i världen på olika dator och tv-spel, för att sedan tävla i både små och stora turneringar.

För tio år sedan var e-sport inte större än att spelare träffades på ett LAN-party och spelade mot varandra för små summor pengar eller kanske endast för äran. Snabbspola fram till 2017. I dagsläget är e-sport inte långt ifrån att vara lika populärt som mer traditionella sporter som fotboll eller basket. Tusentals personer köper biljetter för att ta sig till arenor världen över för att se sina favoritlag tävla mot varandra i en mängd olika spel. Ytterligare tio till hundra tusen bänkar sig framför sin dator och streamar matcherna live.The_International_4_Grand_Finals

De mest populära spelen kan ha priser i miljonbelopp, där spelarna är sponsrade och har tränat i flera år för att ha en chans att slå sina motståndare.

E-sport scenen domineras idag främst av Riot Games spel League of Legends och Valves motsvarighet DOTA 2. De är båda så kallade ”MOBA (Multiplayer online battle arena)” spel, där fem spelare kämpar för vinsten i deras respektive slagfält med karaktärer med olika färdigheter, styrkor och svagheter.

Även FPS (First Person Shooter) spel så som Valves Counter Strike: Global Offensive drar in en stor mängd åskådare, tillsammans med Blizzard Entertainments nykomling Overwatch. Det finns såklart en mängd andra populära spel, t ex Blizzards kortspel Hearthstone och Nintendos Super Smash Bros.

Turneringarna har i snabb takt gått från att endast visa spelen i sig till att vara enorma och varierade underhållnings evenemang. Världskända artister producerar och framför musik live. Inhyrda kommentatorer analyserar matcherna före, under och efter spelen och ger insikt i spelarnas tankegångar.

I framtiden kan man vänta sig att se e-sport i TV-rutan allt oftare. Sveriges egna SVT har sedan en tid tillbaka en egen e-sports kanal, och det dröjer troligen inte länge innan andra kanaler följer samma trend.